maanantai 28. joulukuuta 2015

Matkustusvuosi 2015

Pääsin tekemään tänä vuonna pari oikein ihanaa matkaan, enemmän toki mielelläni matkustaisin ;)

Helmikuu: Tampere
Vuoden ensimmäinen reissu osui mun hiihtoloman aikaan ja suuntautui Tampereelle. Lähdin Tampereelle, koska halusin päästä matkustamaan edes jonnekin hiihtolomalla ja Työväenmuseo Werstaalla oli näyttely suomalaisesta feminismistä. Tuo näyttely oli muuten ensimmäinen feminismiä käsittelevä näyttely koskaan Suomessa :) Museokäynnin lisäksi Tampereella shoppailin, kävelin Tammer - joen varrella ja nautin kauniista talvipäivästä, kävin kahvilla ja syömässä ja kävin myös hieman kuikuilemassa Tampereen yliopiston kampuksella, jonne olin tuolloin hakemassa opiskelemaan. Oikein mukava päivä ja muuten ensimmäinen kerta, kun matkustin minnekään yksin ;)

Maaliskuu: Tukholma
Maaliskuussa otin suunnaksi Tukholman. Kyseessä oli lukion abiristeily. Vaikka Tukholmassa olin hieman väsynyt, koska abiristeily ja liian vähän unta (ja liikaa alkoholia köhöm), oli mulla aivan ihana päivä Tukholmassa. Pyörin vanhassa kaupungissa, Norrmalmilla, Östermalmilla, kävin Gamla Stanissa kirkossa leikkimissä turistia, nautin kahvia ihanassa kahvilassa jossain päin Norrmalmia, NK:ssa syömässä, Akademibokhandelissa ostoksilla (ja ihailemassa Genusvetenskap - hyllyä) ja melkein eksyin matkalla Gärdet - metroasemalta laivarantaan (ja juoduin juoksemaan laivaan, mutta onneksi ehdin!) On se Tukholma vaan ihana kaupunki! <3

Gamla Stan <3

Kesäkuu: Tampere, Riäkkylä (Rääkkylä) & Inkoo
Kesäkuu alkoi mun kohdalla vierailulla Tampereelle pääsykokeen merkeissä. Pääsykokeen jälkeen ehdin vierailla Tampereella kissakahvilassa ja tehdä pienen kävelylenkin Tampereen keskustassa.

Melkein heti Tampereen reissun jälkeen otimme koko perhe auton alle ja suuntasimme Itä-Suomeen (tarkemmin sanoen Oravisaloon) äidin serkun 50 - vuotisjuhliin. Oravisalosta jatkoimme matkaa Rääkkylään, jossa yövyimme sukulaisilla. Oli oikein mukavat 50v - juhlat ja oli tosi ihanaa nähdä niitä hieman kauempana asuvia sukulaisia. Tykkään kovasti Itä - Suomesta (se murre <3 ja ne kauniit järvet, esim. Saimaa <3) :) Takaisin tulo matkalla tosin kännykästä (alias käytössä ollut navigointilaite) akku loppui, jonka seurauksena kiertelimme Kymenlaakson pieniä maaseutukyliä (tuli ajettua esim Muikkulan (tai kuten tienkylttiin joku oli muuttanut paikan nimen Mulkkulaksi) läpi. Vaikka olimme kotona vasta joskus 2 - 3 aikaan aamuyöstä, hauskaa oli silti :D

Kiteen juna-asemaa <3

Kesäkuun loppupuolella vietimme ihanan aurinkoisen ja kauniin kesäpäivän (joka oli muuten yksiä viime kesän harvinaisia aurinkoisia päiviä...) Inkoossa isän kaverin kesämökillä. Mökki oli vanha koulurakennus ja todella todella viehättävä talo <3 Täydelliseen kesäpäivään kuului hyvää ruokaa, ihana kävelyretki katsomaan läheisen hevostallin hevosia, kuohuviiniä ja hyvää seuraa :)

Heinäkuu: Suulisniemi, Kotka
Heinäkuussa maalasin isoenoni kesämökkiä Kotkassa. Isoenoni kesämökin lähellä on merenranta, joten en valita, koska ehdin pistäytyä meressä uimassa ;)

Elokuu: Vallisaari & Enonsaari & Hollola
Elokuussa tuli vierailtua kahdella saarella: ensin Vallisaarella Helsingissä ja sitten Lahden lähellä olevassa Enonsaaressa. Vallisaari oli todella kaunis ja viihtyisä paikka. sinne yritän ehdottomasti päästä uudelleen! <3 Vallisaaressa ei ole mitään palveluita ja se oli musta tavallaan iso osa Vallisaaren viehätystä, tietty luonnollisuus <3

Enonsaaresta sen sijaan löytyi ihana kahvila ja hyvät uimarannat ja tykkäsin tästäkin saaresta kovasti. Enonsaaresta otimme toisen laivan kohti Hollolaa, jossa vierailimme mm. Messilässä ja uimarannalla.

Lokakuu: Tallinna & Lontoo
Lokakuu alkoi ihanasti päivän Tallinnan reissulla kavereiden kanssa. Koska aikaa oli vain kolme tuntia, lähinnä vaan pyörittiin ja käveltiin Tallinnan keskustassa. Mutta kivaa oli silti! <3

Melkein heti Tallinnan reissun jälkeen alkoi syysloma ja edessä oli 4 - päivän Lontoon matka perheen kanssa. Lontoon reissu oli aivan mahtava, ehdottomasti koko vuoden paras reissu! <3