keskiviikko 17. elokuuta 2016

Malmö

Asuin Ruotsissa, tarkalleen Skånelaisessa 1000 asukkaan pikkukylässä kolme kuukautta tässä hiljaittain. Koska asuinpaikkani oli niin pieni, niin lähes aina vapaapäivinä tuli matkustettua jonnekin päin Ruotsia (ja kerran jopa Tanskaan). Erityisesti Helsingborg, Båstad, Göteborg ja - Malmö tekivät vaikutuksen <3 Malmö ei välttämättä ole niitä Ruotsin kauneimpia kaupunkeja. Malmössä on toisaalta tunnelmaa. Sellaista boheemia, rosoista, erikoista tunnelmaa, joita esimerkiksi Tukholman (tai vaikkapa Helsingin) ihan ydinkeskustasta ei löydy.


Malmössä mun tuli viime keväänä käytyä yhteensä kaksi kertaa. Olin jotenkin kuvitellut, että Malmö olisi tosi ruma ja kaamea vanha & nuhruinen tehdaskaupunki (siis odotin Kouvolaa, mutta löysinkin Tampereen), mutta mun ennakko-odotukset Malmöstä eivät onneksi pitäneet paikkaansa. Malmö olikin moderni suurkaupunki, jossa viihtyi tosi hyvin <3
Olin tosi yllättynyt siitä, kuinka aurinkoista Malmössä oli. Ihan erilainen sää kuin mihin esimerkiksi Göteborgissa totuin. Malmössä ehdottomasti huomasi Tanskan läheisyyden, ainakin sään osalta. Ja ei se Skånen ruotsi niin kamalasti tanskan kielestä eroa :D


Olen jopa vakavasti harkinnut hakemaan opiskelemaan Malmö Högskola - kouluun, jossa englanniksi oli pari mielenkiintoiselta vaikuttavaa koulutusta. Sen verran kiva kaupunki Malmö oli, että voisin kuvitella opiskelevani siellä joku päivä ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti